5 tips om makkelijker keuzes te maken

Het kan knap lastig zijn als je het moeilijk vindt om keuzes te maken. En dan bedoel ik echt de keuzes rondom je werk, je kinderen, je relatie, je huis. En niet de kleine keuzes over je kleding, je haar, de schoenen van je kinderen of hoe laat je naar de film wilt gaan. Hoewel dat natuurlijk ook een struggle kan zijn. Soms zijn het zelfs die kleine dingen die maken dat je het niet meer weet, gewoon omdat je niet meer kan voelen wat echt van waarde is voor jou. Waar je blij van wordt, wat bij jou past, waar je goed aan doet. En dan merk je dat keuzes maken steeds vaker moeilijk wordt. Je gaat lopen piekeren en twijfelen, en vraagt je af wat je moet doen. Je praat er met je partner en je beste vriendin over, maar je kunt de knoop niet doorhakken. Ik krijg deze vraag regelmatig tijdens een coachgesprek, bijvoorbeeld vorige week nog van Didi die voor haar gevoel echt op een kruispunt staat. Vooral gezien haar werk: ze heeft leuke collega’s en werk dat bij haar past, maar de cultuur in de organisatie gaat haar steeds meer tegen staan en de reistijd kost haar elke dag veel energie. Ze is al bezig geweest met solliciteren en heeft laatst een super leuk gesprek gehad bij een zorginstelling waar ze graag voor wil werken. Maar het salaris was een stuk lager dan ze nu verdient en tja, ze moet toch ook de hypotheek betalen. Maar zoals ze zich nu voelt, zo moe en zonder inspiratie, wil ze ook niet langer. Ze twijfelt of ze wel echt weet wat ze zelf wil en vraagt me wat ze kan doen om makkelijker tot een keuze te komen. Ik heb haar tijdens een coachwandeling 5 tips mee gegeven, die ze niet allemaal tegelijk in de praktijk kan brengen maar waarmee ze de komende coachgesprekken (en de tijd ertussen) mee aan de slag gaat.

TIP 1: Weet wie en wat jou energie geven

Didi heeft twee grote energievreters en die komt ze elke werkdag weer tegen. Als je teveel energievreters ervaart, dan word je snel moe. Het vreet letterlijk je energie weg. Weet dus goed wie en wat daar verantwoordelijk voor is. Ga eens voor jezelf na hoe dat bij jou is en probeer dan je grootste energievreter te schrappen. Onderzoek dan wie of wat jou juist energie geeft en zorg ervoor dat je die in de plaats van je vreter kan zetten. Zo verminder je je draaglast, je ballast (vreters) en vergroot je je draagkracht (gevers), en word je je eigen manager van jouw energie. Ook met keuzes maken werkt het zo: welke keuze geeft energie? Wat ga je doen? Voelt een keuze aan alsof je er meteen moe van wordt of dat je teveel op je bord krijgt? Dan doe je het niet, want hier ga je letterlijk en figuurlijk onder gebukt. Jij bepaalt, jij staat aan het stuur van je keuzes!

TIP 2: Maak keuzes die passen bij je waarden

Op het moment dat je niet meer weet wat van waarde is voor je, zoals bij Didi, dan is het lastig keuzes te maken. Juist dan ga je piekeren en twijfelen, je hebt geen houvast. Het kennen van je waarden geeft richting, zodat je keuzes kunt maken die passen bij de levensfase waarin je zit. Het leven is dynamisch, dus je waarden ook en daarom is het goed om je waarden regelmatig te bekijken. Denk bijvoorbeeld aan: onafhankelijkheid, rust, groei & vernieuwing, respect, liefde, uitdaging, betrokkenheid, vrijheid, betrouwbaarheid, bewustzijn. En zo zijn er nog veel meer. Waarden komen vanuit je kern, vanuit de essentie wie jij bent. En als je je keuzes langs ‘de lat van je waarden’ legt, dan hoef je er ook geen spijt van te hebben of er op terug te komen. Je maakt keuzes die heel dicht bij jezelf liggen.

TIP 3: Onderzoek welke belemmerende gedachten jou tegenhouden om keuzes te maken

Vaak voel je wel welke keuze het beste past, maar neemt je hoofd het over en gaan er allerlei gedachten door je heen. “Kan ik dat wel maken?” “Wat zullen ze dan wel niet van me denken?” “Ik moet dat wel doen, want wie doet het anders?” “Ik moet wel de goede keuze maken, ik mag niet falen” “Als ik die keuze maak, ben ik wel heel egoïstisch bezig” en ga zo maar door. Bij Didi was het heel concreet: “Als ik voor die leuke baan ga, dan komen we door mij in de (geld)problemen”. Welke belemmerende gedachten houden jou tegen? En wat voel je dan? Je gedachte en gevoel bepalen hoe je je gedraagt. En daar ondervind je dan weer de gevolgen, de consequenties van. Dus als je weet welk denk- en gedragspatroon het jou moeilijk maakt om keuzes te maken, dan kun je die ook ombuigen naar een positief patroon. En zie je veel meer mogelijkheden waaruit je kunt kiezen.

TIP 4: Neem tijd om te vertragen en kijk compassievol naar jezelf

Didi gaf in het gesprek aan ook veel te druk te zijn: op haar werk, met haar gezin en alle andere dingen daarnaast. Rust nam ze bijna niet. Als je je hierin herkent, is het fijn om tijd te nemen om te vertragen. Zit bijvoorbeeld even op de bank, doe niks en zie de tijd wegtikken. Voel wat het doet met je lichaam, je hoofd. Waarschijnlijk word je eerst onrustig, maar hoe vaker je dit doet hoe prettiger het wordt. Als je daar zo zit, vraag je dan eens af wat je jezelf voor goeds toewenst. En terwijl je dat denkt, vertraag je, mijmer je wat voor je uit en gaat de tijd rustig voorbij. Je kunt dit ook doen door de natuur in te gaan, als je jezelf wat meer tijd gunt. Kijk al wandelend om je heen en verwonder je over de natuur. Juist in de winter is de natuur in de ‘vertraagstand’. Door te vertragen ga je veel meer zien wat er al is in plaats van wat je allemaal nog moet doen. Dit geeft rust in je hoofd en maakt het makkelijker om keuzes te maken.

TIP 5: Leer van een eerdere keuze die succesvol is verlopen

Een hele praktische tip die ik ook aan Didi meegaf is om je te herinneren wat je hebt gedaan toen je een keuze maakte die succesvol bleek te zijn. Welke stappen heb je toen gezet? Was je veel bezig in je hoofd? Of ging het meer op gevoel? Heb je met bepaalde mensen in je omgeving overlegd? Of kwam de keuze helemaal uit jezelf? Schrijf de factoren op die hebben geresulteerd in een succesvol effect en zet ze in bij het maken van je volgende keuze.

Een extra TIP van psycholoog Will Tiemeijer*: “Wanneer je een beslissing over iets moet maken, zorg er dan voor dat je niet gestrest bent. Je kunt namelijk helderder denken wanneer je je rustig voelt. Vermijdt het maken van een lijst met voors en tegens; probeer anders naar je beslissing te kijken: stel dat je A kiest en niet B, wat zou dan het resultaat kunnen zijn over 5 jaar? Zou het een groot verschil maken? Kan het verkeerd uitpakken?”

 

Beschrijf nu je eigen keuzevraag en kijk naar de antwoorden die jij bij de tips hebt opgeschreven. Als je goed kijkt, dan zie je dat je hebt gevoeld, nagedacht, in het nu bent geweest en terug in de tijd hebt gekeken. Allemaal om een keuze te maken voor de toekomst door middel van je hart en je hoofd, het nu en het verleden. Zo ervaar je meer balans dan dat je klakkeloos een lijstje met voors en tegens of met positieve en negatieve punten maakt. En dat je die tegen elkaar af gaat strepen. Wat natuurlijk juist ook heel goed kan helpen. Alles bij elkaar is het vooral de balans tussen je hoofd en hart die je helpt in het makkelijker maken van keuzes die écht bij je passen.

 

Wil je ook makkelijker keuzes maken? En deze 5 tips echt in de praktijk brengen, zodat je positief effect ervaart in het dagelijks leven? Mail of bel me met jouw verhaal, zodat we samen aan de slag kunnen gaan. De kennismaking bij MAMcoaching is altijd gratis. Mail me op info@mamcoaching.nl of bel/sms/WhatsApp naar 06-83554192.

 

*Bron: Flow Magazine app ‘Daily Moments’

 

GRATISKennismaking
Close